AI in Service Management #4: Van theorie naar praktijk – slimme agents als versterkers voor bedrijven

Sequal - liggend (2)

Bij Sequal Consultancy ligt de focus op het optimaliseren van dienstverlening en service, en dat AI daarin een prominente rol gaat spelen is evident. De komende tijd gaan we daarom op zoek naar zowel zinvolle als zinloze AI-toepassingen, en deze keer bespreken we: Van theorie naar praktijk – slimme agents als versterkers voor bedrijven.

Door Jaap Brinkman

De discussie over AI-agents binnen ServiceNow en daarop ontwikkelde diensten als Compliance-as-a-Service (CaaS) is in volle gang. De vragen van Luuk Vonk, het scherpe antwoord van Nick Erkens zetten precies de juiste toon: we staan op een kantelpunt.

In dit blog geef ik antwoord op de vraag van Nick: hoe vertalen we dit naar duidelijke pragmatische oplossingen voor het bedrijfsleven en beter nog, waar haal je de informatie vandaan?

Het belangrijkste advies is: leer van anderen, gebruik kennis van derden en zorg voor een gedegen plan. Immers, of je nu een MSP bent, een financiële of een publieke organisatie; het spel verandert. We gaan van handmatig naar intelligent gestuurd.

Tips:

  • Kies en start met één proces, zoals onboarding van klanten, afhandeling incidenten of een onderdeel binnen de bekende normeringen en certificeringen als DORA, SOC2 en dergelijke.
  • Sluit de juiste mensen en organisaties aan voor kennis van de benodigde en gewenste input, bronnen en proces-flows.
  • Koppel waar nodig je databronnen via ServiceNow Data Fabric, zoals ServiceNow het omschrijft: Data fabric connects all of your data, wherever it resides, on one unified platform. Fuel AI agents with the right information to take action—across every corner of your business.
  • Gebruik de Control Tower als navigatie instrument voor de diverse agents.
  • Onderken en begrijp welke output gewenst danwel vereist is.
  • Begin met kleine, slimme en schaalbare agents.
  • Controleer het resultaat.
  • Zorg voor de juiste mindset: AI is geen vervanger, maar een versterker en helpt iedere organisatie.

Je vraagt je misschien af waar je de juiste informatie vandaan haalt en hoe je de eerste stappen zet. Sequal Consultancy biedt je de antwoorden en heeft de nodige kennis over de mogelijkheden die passen bij jouw zakelijke vraagstukken. Onze expertise komt niet alleen uit de praktijk, maar ook uit belangrijke events zoals “Knowledge25 in Las Vegas” van ServiceNow. Vanaf 3 mei zit ik samen met Luuk en Nick in de voorste rij om de nieuwste ontwikkelingen te ontdekken en deze te integreren in onze oplossingen. Vanuit Las Vegas blijven we je voorzien van de laatste inzichten en onze visie op de ontwikkelingen.

See you in Vegas!