AI in Service Management #3: Waarom ServiceNow AI-Agents een onmisbare schakel zijn voor moderne bedrijven
.png?width=575&height=322&crop=0%2C47%2C1920%2C1033&format=jpeg&dpr=1.0&signature=afda990e220afaee72fdec4ff29f20c09f112ab2)
Bij Sequal Consultancy ligt de focus op het optimaliseren van dienstverlening en service, en dat AI daarin een prominente rol gaat spelen is evident. De komende tijd gaan we daarom op zoek naar zowel zinvolle als zinloze AI-toepassingen, en deze keer bespreken we: Waarom ServiceNow AI-Agents een onmisbare schakel zijn voor moderne bedrijven.
Door Nick Erkens
Luuk Vonk vroeg wie of wat AI-agents zijn, welke stappen klanten moeten nemen om AI-agents te gebruiken, en wat mijn gedachten zijn over AI-agents. Ik neem je er in dit blog in mee!
AI-agents zijn volgens mij een absolute must-have voor klanten die het maximale uit hun dagelijkse operaties willen halen. Ze nemen repetitieve taken over, zodat werknemers zich kunnen richten op complexere en uitdagendere taken waarvoor ze zijn opgeleid. Tot zo ver de open deur. Veel bedrijven hebben last van FOMO, begrijpen donders goed dat AI iets kan doen en weten zelfs waar de klok en de klepel zijn. De vertaling naar pragmatische oplossingen is een stuk lastiger.
Allereerst, wat zijn AI-agents precies? Het zijn entiteiten die menselijke intelligentie nabootsen. Ze voeren allerlei taken uit; van simpele geautomatiseerde reacties tot complexe probleemoplossingen.
Specifiek bij ServiceNow passen AI-agents zich aan nieuwe informatie aan, leren in de loop van de tijd en kunnen een breed scala aan taken uitvoeren. Ze werken zonder directe menselijke tussenkomst, maar blijven binnen de door mensen vastgestelde grenzen. Pragmatische toepassingen: het onboarden van nieuwe medewerkers, klanten, diensten of ondersteunend aan normeringen en certificeringen. Daar ligt de relatie met CAAS, Compliance As A Service. Door duidelijke guidelines zorgen bedrijven ervoor dat ze compliant blijven met de wet en regelgeving.
Kortom, ServiceNow AI-agents zijn een krachtige asset én resource voor elke organisatie die streeft naar efficiëntie en naleving van regelgeving.
Mijn vervolgvraag aan Jaap Brinkman is hoe we dit vertalen naar duidelijke pragmatische oplossingen voor het bedrijfsleven, en beter nog, waar halen we de informatie vandaan?
In ieder geval is het een goed idee om als MSP, Managed Service Provider, deel te nemen aan het ServiceNow Technology Provider evenement.
Melhem El Achkar en Vincent Damen delen dan hun visie op SOC2-certificering in combinatie met AI – een hot topic voor veel MSP’s die worstelen met toenemende eisen rondom compliance. Vincent brengt zijn diepgaande kennis mee van IT-audit en AI-governance, terwijl Melhem zijn praktijkervaring deelt over hoe AI-oplossingen kunnen helpen bij het behalen en borgen van certificeringen zoals SOC2. Hun verhaal belooft concrete handvatten te geven voor MSP’s die AI niet alleen als hype, maar als hulpmiddel willen inzetten. Meld je aan via deze link en laat je inspireren!
En Elwin Bilkert, vanuit Protiviti The Netherlands zie je ook zeker de noodzaak tot AI ondersteuning. Denk alleen al aan SOC2 problematiek, daar is een absolute behoefte. Heb jij daar een idee bij?