AI in Service Management #2: ServiceNow AI-Agents ter ondersteuning van compliance

Serie AI in ServiceManagement (2)

Bij Sequal Consultancy ligt de focus op het optimaliseren van dienstverlening en service, en dat AI daarin een prominente rol gaat spelen is evident. De komende tijd gaan we daarom op zoek naar zowel zinvolle als zinloze AI-toepassingen, en deze keer bespreken we: Managed (Service Provider) ServiceNow AI-Agents ter ondersteuning van compliance.

Door Luuk Vonk

In het vorige bericht van Jaap vroeg hij zich af of het zinvol is om AI-agents in te zetten binnen de Compliance as a Service (CaaS) oplossing. Mijn reactie daarop? “Duh, natuurlijk!” Technologie, dus ook de AI Agent, is echt waardevol wanneer het het werk van mensen beter, leuker én efficiënter maakt, zonder de regie te verliezen.

Onze CaaS-aanpak, waarin AI wordt geïntegreerd met het ServiceNow-platform voor onder andere DORA-compliancy, is daar een uitstekend voorbeeld van. Klanten krijgen grip op risico’s, inzicht in de compliance-status en ervaren een aangename werkwijze volgens een vastgelegd en gedegen proces. Geen eindeloze spreadsheets of last-minute stress, maar een slimme, datagedreven aanpak waarbij AI agents actief ondersteunen. Denk aan automatische samenvattingen, realtime analyses, rapportages en alerts die er écht toe doen.

Wat deze aanpak zo sterk maakt: jij blijft aan het roer. Je krijgt niet alleen inzichten aangereikt, maar behoudt continu het overzicht op je compliance positie. Dat is pas echt samenwerken met technologie. Dankzij deze samenwerking ben je in staat om gecontroleerd de juiste audit informatie op te leveren, op tijd in een vast format ondersteunend aan wettelijke normeringen en certificeringen. Jaap, jij vraagt of dit mogelijk en wenselijk is? Het is zelfs veel meer dan dat.

AI-agents nemen het repetitieve en saaie werk uit handen, zodat jij je kunt richten op wat er écht toe doet: waarde creëren voor je organisatie. Dat is de toekomst van compliance. Hier spar ik graag verder over met eenieder die meer wil weten immers die toekomst is nu.

Dan rest de vraag: voor wie zijn AI-agents en voor wie is CaaS nu interessant? Naast financiële dienstverleners zien we een groeiende urgentie bij Managed Service Providers om dit zo snel mogelijk te adopteren. Om klanten goed te ondersteunen, moeten ook zij aan steeds strengere compliance-eisen voldoen. Denk hierbij aan SOC2, maar zeker ook aan DORA.

Op 15 mei dragen wij bij aan het event van ServiceNow het Technology Service Provider Event. Tijdens dit event gaan we dieper in op de kansen die hier liggen voor MSP’s. SOC2 en AI zijn hier een apart topic.

Registreren kan hier: https://lnkd.in/erbYaeNr

Ik ben benieuwd welke stappen klanten moeten nemen om AI agents in te zetten. Nick Erkens wat is jouw gedachte hierover?